رانندگی در هوای مه آلود

چگونه درهوای مه آلود رانندگی کنیم؟

چگونه در هوای مه آلود رانندگی کنیم؟

یک روز سرد پاییزی یا زمستانی را تصور کنید که هوا را مه بسیار غلیظی گرفته است و شما فرصت صبر کردن برای کاهش غلظت مه کافی ندارید و میخواهید در هوای مه آلود رانندگی کنید.

کار هایی که باید در هنگام رانندگی رعایت کرد

  •  مطمئن شوید که حتما چراغ‌های نور پایین خودرو روشن باشد، روشنایی چراغ‌های نور بالا در برخورد با مه تشعشع شدیدی را ایجاد کرده و دید شما را کاهش می‌دهند.
  • اگر خودروی شما به مه‌شکن‌های جلو و عقب مجهز است، حتما از آنها استفاده کنید. مه‌شکن‌های جلو به زمین نزدیکتر هستند و می‌توانند دید بهتری ایجاد کنند، مه‌شکن‌های عقب نیز شانس بهتر دیده شدن شما توسط دیگر رانندگان را افزایش می‌دهند.
  • از فلاشر خودرو به هنگام حرکت استفاده نکنید، زیرا ممکن است خودروی پشت‌سر با دید ضعیف خود، به تصور اینکه شما توقف کرده‌اید یا مشکلی برایتان پیش آمده ترمز شدیدی بگیرد و باعث تصادف شود.
  •  اگر رنگ نور ساطع شده از چراغ‌های جلو و یا مه‌شکن‌های شما مایل به آبی و یا سفید است، به دلیل خاصیت دمای بیشتر بر حسب کلوین این رنگ‌ها نسبت به رنگ‌های مایل به طیف زرد، برای استفاده در این شرایط آب و هوایی ایده‌آل نیستند، لذا توصیه می‌کنیم در صورت داشتن چراغ‌های با طیف رنگ‌های سرد، با سرعت کم و دقت و توجه بیشتر در مسیر حرکت کنید.
  •  فاصله خود با خودروی مقابل را از ۲ ثانیه حالت معمول، به ۵ ثانیه افزایش دهید.
    اگر هوا بسیار سرد باشد خبر بدی است، چون مه قابلیت ایجاد یخ‌زدگی در کف جاده را دارد، لذا بهتر است در این وضعیت علاوه بر احتیاط‌های معمول زنجیر چرخ نیز به همراه داشته باشید.

 

رانندگی در هوای مه آلود
رانندگی در هوای مه آلود

مه چیست ؟

مه به ذرات آبی گفته می شود که در هوا به صورت معلق وجود دارند. وقتی که این ذرات کنار هم قرار می گیرند تشکیل لایه ای می دهند که کمی تا قسمتی شفاف است. همانطور که گفته شد مه یک لایه از ابر است که روی سطح زمین قرار می گیرد.

زمان تشکیل مه و هوای مه آلود

به طور معمول ما در فصل های سرد سال شاهد تشکیل مه هستیم. این پدیده در ماه اول فصل بهار نیز کمابیش قابل رویت است. برای ایجاد مه هوای اطراف زمین از بخار آب اشباع می شود و به طور هم زمان، دمای اطراف زمین کاهش محسوسی پیدا می کند.

شرایط کلی هوای مه آلود

ما زمانی شاهد یک هوای مه آلود زیبا خواهیم بود که شرایط لازم از جمله سرما، رطوبت و عوامل جذب رطوبت در نزدیکی سطح زمین فراهم شود.

در طول روز به دلیل تابش آفتاب و گرمی هوا مه به آسانی صورت نمی گیرد و همچنین ممکن است شاهد از بین رفتن مهی که در طول شب شکل گرفته است نیز باشیم.

ولی در عین حال گاهی اوقات به دلیل اینورژن و وارنگی هوا، ممکن است شاهد عمر بیشتر مه و پایداری آن در سطح زمین باشیم. گاهی اوقات دسته ای از آلودگی ها و همچنین برخی فعالیت های بشری می تواند باعث پایدار ماندن هوای مه آلود شود.

روی سطح دریاها به دلیل این که رطوبت زیادی وجود دارد، شرایط ایجاد مه بیشتر فراهم است. اگر چه در این سطوح هوا دارای ناخالصی ها کمتری است و ذرات جاذب رطوبت نیز به آن صورت وجود ندارند.

رانندگی در هوای مه آلود
رانندگی در هوای مه آلود

در ادامه از دیگر اصول رانندگی در هوای مه آلود

اگر قصد رانندگی در هوای مه آلود را دارید حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • روشن کردن چراغ های مه شکن خودرو.
  •  مرتباً سرعت خود را چک کنید و همواره سرعت خود را پایین‌تر از ۵۰ کیلومتر درساعت نگاه دارید.
  • استفاده از برف‌پاک‌کن‌ها و یخ‌زدا‌ی شیشه‌های جلو و عقب ضروری است.
  • رعایت فاصله ایمنی با خودروهایی که با شما هم مسیر هستند.
  • کشیدن شیشه به سمت پایین در هنگام دور زدن.
  • عدم استفاده از نور بالا در چراغ های جلو.
  • دنبال کردن خط های کف جاده با چشم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا